Čas vzpomínání – Svátek Všech svatých a Dušičky

Původ vzpomínkových festivit podzimního období můžeme vysledovat v keltských (později pak také slovanských) tradicích. Představuje jej zde především svátek Samhain, který je možno označit jako protipól jarního Beltainu, který také půlí čas mezi rovnodenností a slunovratem. Zatímco Beltain značí začátek doby léta, u Samhainu jde o počátek zimní periody. Pro oba je pak typické zapalování ohňů, byť u každého z jiných důvodů.

Napříč kulturami se tyto dny pojí se světem mrtvých, který představuje paralelu s ubývajícím a „umírajícím“ sluncem (přichází období největšího úbytku světla) a nástupem zimy. Šlo také o čas, kdy se propojují a vzájemně ovlivňují světy živých a mrtvých. Vzhledem k tomuto spojení obou světů konkrétní obyčeje a rituály často pracují jak s ochranným, tak škodlivým vlivem zemřelých.

Pro vývojově starší předkřesťanské rituály je typický spíše jejich apotropaický význam jako ochrana před mrtvými – zapalování ohňů mělo odehnat škodlivé temné síly, častá byla také motivace „uplatit“ mrtvé, aby ze záhrobí svět živých neovlivňovali. S příchodem křesťanství však sledujeme významový posun a důraz na pozitivní vliv tohoto propojení světů, a také snahu živých naopak pomáhat mrtvým (ulehčení útrap v Očistci při Dušičkách atp.).

Svátek Všech svatých

Svátek (či též Slavnost) Všech svatých připadá každoročně na 1. listopadu (zde je patrná návaznost na předkřesťanský Samhain a jeho významové překrytí). V křesťanské tradici se jedná o připomínku všech kanonizovaných a blahoslavených. Počátky tohoto svátku sledujeme v 7. století, ovšem až v 9. století se ustálil termín na přelomu října a listopadu.

Dušičky

Dušičky (Památka zesnulých) následují další den – 2. listopadu. Na rozdíl od Svátku Všech svatých a připomínky světců je u nich patrný důraz na osobní rovinu – jedná se především o připomínku blízkých zemřelých. Tradicí, která přežívá do současnosti, je zapalování svící na hřbitovech. Zde vidíme návaznost na původní ohňové rituály, jen s obráceným přístupem (oheň zde neslouží jako ochrana před záhrobím, ale připomínka blízkých).

Obraz Joži Uprky Dušičky zachycující dušičkovou atmosféru na moravském Slovácku
Obraz Joži Uprky Dušičky zachycující dušičkovou atmosféru na moravském Slovácku
(zdroj: https://www.obrazynaplatne.cz/adwak-vcm-311-joza-uprka-dusicky/)