Masopustní období
Odlišnosti ve vnímání cyklického času a počátku roku
V různých kulturních prostředích pozorujeme odlišné vnímání cyklického času. Přelom starého a nového roku tak můžeme přiřadit například k zimnímu slunovratu (časté v předkřesťanské tradici), k období Vánoc (v křesťanství), silvestrovské noci (současné „západní“ chápání) a dalším.
Přehled výročních obyčejů by tak bylo možno zahájit například celým obdobím Vánoc (či také jen Třemi králi), my však začneme časem masopustu, který představuje první ucelené období po přelomu starého a nového roku.
O masopustním období
V křesťanské tradici jde o první liturgické mezidobí (mezi vánočním a velikonočním obdobím) s různou délkou trvání. Ta je dána rozdílným počítáním obou hlavních křesťanských svátků – Vánoce jsou navázány na solární cyklus, ovšem pro Velikonoce je určující cyklus lunární. Počátek masopustu je tedy vždy pevně daný, a to 7. ledna po Třech králích. Konec se určuje podle Velikonoc, kdy masopustní úterý tak může být kdykoliv mezi 3. únorem a 9. březnem. Patrně také díky tomuto zařazení do relativně „hluchého“ meziobdobí liturgického kalendáře dlouho přežívaly některé staré prvky spojené s masopustem.
Konec masopustu
Pro poslední týden masopustního období, kdy dochází k jeho vyvrcholení s celou řadou velice různorodých a lokálně specifických úkonů, se v československém prostředí užívá mnoho různých regionálních pojmenování – např. končiny, fašan/ňk(y), ostatky, voračky, bláznivé dny a další. Některé z nich označují celý konec masopustu od Tučného čtvrtku, zatímco jiné zase jeho poslední tři dny (neděle, pondělí a úterý).
Tučný čtvrtek je označení pro poslední čtvrtek před koncem masopustu, který značí jeho postupné vrcholení. Jedná se o den častých zabíjaček a hostin, který je spojen se značnou konzumací mastného jídla, která pramení především z představy o nabytí síly před nadcházejícím postním obdobím.
Masopustní neděle až úterý pak představují samotný vrchol masopustu. V historii sledujeme během tohoto období poměrně časté uvolnění z pracovních povinností. Masopustní oslavy provází celá řada různorodých lokálně specifických projevů doprovázených častými obřadními rysy, ve kterých dochází k prolínání historických prvků se současnými. Konají se zde masopustní obchůzky maškar často spojené s tanci (na dlouhý len, na vyplácení děvčat, mečový tanec pod šable atp.), zpěvem, obřadními úkony a dalšími. Především pro oblast Hané je v tomto čase typické dodržování tzv. ostatkového práva.
Ostatkové právo chasy hanácké.Kapitola z publikace Čeňka Zíbrta "Veselé chvíle v životě lidu českého: Masopust držíme" na stránkách NÚLK.Bujaré oslavy konce masopustu byly častým objektem nelibosti světské i církevní moci (toto veselí často hraničilo nejen s dobovými mravy, ale také porušováním zákonů). Pobouření kněžích ilustruje následující ukázka masopustního veselí na dvoře Vladislava Jagellonského a následné reakce kněžích:
Záznam o masopustní neděli na dvoře krále Vladislava Jagellonského
A to tanec byl tak veliký, že i sám král tancoval s chlupatú kramářkú a před ním Martin Nedorůště z Nového města postavník držal. A proto byli se kněží zbouřili, že králi Machometa přezděli a to sú na kázání provolávali, mužům jich ženy zhaněli, nazývajíce je neřádnými a lehkomyslnými. Pro nevinný tanec kněží tak hartusili! Měli raději výmluvností svou kárati nezvedené mladíky, kteří teprve bláznovsky o masopustě si vedou a předivé žertíčky a hry kují.
Obchůzky maškar
Samotné obchůzky je možno označit jako prvek kontaktní magie praktikovaný po celém světě. Výrazné symbolické prvky pozorujeme jak v samotném ztvárnění maskách, tak v konkrétních obchůzkových zvyklostech. Ty jsou většinou doprovázeny muzikou, zpěvem a obřadními tanci. Časté je obdarovávání maškar u jednotlivých domů, a to především pak vejci, koblihami, masem či pálenkou (či v současné době také penězi).
Masopustní obchůzky a masky na HlineckuStránka věnovaná hlineckým masopustním obchůzkám a jejich genezi.Masopustní masky pracují především se symbolikou a připodobněním – jedná se o magii podobnosti. Maskovaný člověk po dobu obchůzky přejímá roli, kterou daná maska symbolizuje a často zvýrazňuje konkrétní stereotypy s ní spojené. Napříč jednotlivými lokalitami sledujeme nepřeberné množství masek s odlišnými významy, v rámci zjednodušení je možno rozčlenit je do dvou hlavních kategorií – zoomorfní a antropomorfní.
Patrně nejzásadnější zoomorfní masku, která se vyskytuje napříč jednotlivými regiony, představuje medvěd. Význam této masky pramení především z její spojitosti se symbolikou plodnosti (kterou představuje například typický tanec s medvědem praktikovaný hospodyněmi jako prostředek prosperitní magie). Za jednu z nejvýznamnějších antropomorfních masek pak můžeme považovat pohřebenáře, který často sloužil (sám nebo ve skupině) jako ústřední maska obchůzky.
Jako materiál pro výrobu masek sloužily předměty běžně dostupné (sláma, pytlovina, hrachovina, dřevo aj.) a samotné masky si lidé zpravidla vyráběli doma. Později se rozšířil výskyt profesionálněji vyráběných převleků, vypůjčovaných divadelních masek a kupovaných kostýmů.
Pochování masopustu/basy
V některých lokalitách uzavírá celé masopustní období zábava označovaná nejčastěji jako pochování masopustu či pochování basy, po které následuje předvelikonoční postní doba. Samotné masopustní zábavy jsou často vícedenní a na jejich konci dojde k symbolickému pohřbu buď masopustu (kterého může představovat některá z masopustních masek, případně bůh Bacchus jako symbol masopustního veselí), nebo také muzikantské basy.
K symbolickému pochování dojde většinou v noci z masopustního úterý na Popeleční středu a důležité jsou pro něj především stylizované postavy faráře a kostelníka, které pronášejí smuteční řeč s častými narážkami na místní obyvatele a jejich neřesti.